O HND-u > Zaključci novinarskog vijeća časti  > Zaključci 16. sjednice Novinarskog vijeća časti održane 29. travnja 2021.

Zupčić vs Story.hr

Zahtjev šime Zupčića za pokretanje postupka protiv portala Story.hr zbog tekstova:

- "4 stvari zbog kojih će rad od doma biti lakši i učinkovitiji" objavljenog 14. 1. 2021.  

- "Oktal Pharma donirala Općoj bolnici Sisak i Hrvatskom Crvenom križu" objavljenog 30. 12. 2020.  

- "Top 5 stvari za uspješan online sastanak" objavljenog 18. 1. 2021. 

- "Zagrebačka banka uvela još brže i sigurnije plaćanje na internetu" objavljenog 1. 12. 2020.

- "Nastavljen pozitivan trend rasta prometa" objavljenog 12. 11. 2020.

- "Izvrsna prilika za kupnju najpopularnijih BMW modela s lagera" objavljenog 2. ožujka 2021.

- "De'llure - nova zvijezda na hrvatskom nebu nakita!" objavljenog 5. studenoga 2020.

Zaključak 

Novinarsko vijeće časti jednoglasno je zaključilo (glasali su Dragutin Hedl te članice i članovi Đurđica Klancir, Mašenjka Bačić, Silvija Luks Kalogjera, Jerko Bakotin, Damir Pijaca, Jurica Pavičić, Ante Pavić i Ivana Radaljac Krušlin) da se nakladniku portala Story.hr Adria mediji izrekne upozorenje.  

Obrazloženje: Takozvano native-oglašavanje nedovoljno je regulirano hrvatskim pozitivnim zakonodavstvom, a glavni cilj mu je simulirati novinarstvo s obzirom na to da je oglašivačka industrija shvatila kako prosječnog čitatelja zamara klasični oglas. Stoga je riječ o formi koja mora izgledati što manje kao reklama - što u stvarnosti jest - a što više kao klasični novinarski tekst - što propaganda nije i nikada ne bi smjela biti. Budući da je riječ o sponzoriranom sadržaju, on nedvojbeno potpada pod članak 20. Zakona o medijima. "Sponzorirani programski sadržaji moraju pri objavljivanju biti jasno označeni kao takvi imenom sponzora ili njegovim znakom", piše u Zakonu o medijima. Prema istom članku, "nije dopušteno prikriveno oglašavanje, koje je svaka novinarska forma (…) koja je na bilo koji način plaćena a nije jasno označena kao oglašavanje". U istom članku nadalje stoji da "oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija", te da bi se oglas "trebao jasno razlikovati od teksta".

Vijeće časti prihvaća navode prijavitelja kako je tek navođenje da je tekst nastao u suradnji s nekim nedovoljno da bi prosječni čitatelj nedvojbeno zaključio kako je riječ o sponzoriranom sadržaju te da treba jasnije odrediti da je riječ o reklami.

Medijsko zakonodavstvo u Hrvatskoj propisuje da mediji moraju jasno označiti sponzorirani sadržaj tako da prosječni čitatelj može nedvojbeno utvrditi da čita plaćenu korporativnu propagandu, a ne da vlastite nedoumice razrješava dodatnim trudom.

Posebno je otežavajuća okolnost po nakladnika da mu se previše često događaju greške prilikom postavljanja sponzoriranih tekstova u redovitim rubrikama gdje im, prema medijskom zakonodavstvu, nije mjesto.

Bivša glavna urednica, kao i njezina nasljednica, za nekoliko tekstova navode da je došlo do takve greške, koje su ispravljene. Međutim, samo površnim pogledom na naslovnu stranicu portala Story.hr, evidentno je kako se takve "greške" ponavljaju u velikom broju da bi se mogle shvatiti kao iznimka.

Tako je, primjerice, najsvježiji primjer tekst o opasnostima tumora vrata maternice u kojem se reklamira proizvođač uložaka ili tekst o načinu brige za kućnog ljubimca u kojem se ekstenzivno reklamira proizvođač pseće hrane. Ti tekstovi objavljeni su u rubrici "Lifestyle" pa Vijeće ne može prihvatiti obrazloženje urednica da je riječ o slučajnim pogreškama. Zbog svega navedenog, Novinarsko vijeće časti izriče upozorenje nakladniku.