O HND-u > Zaključci novinarskog vijeća časti  > Zaključci 12. sjednice Novinarskog vijeća časti održane 5. rujna 2024.

Zupčić vs Šarčević

Prijava Šime Zupčića protiv Tene Šarčević zbog teksta „Najbolji poslodavac u sektoru financija među prvima u Hrvatskoj povećao kamatne stope na depozit“ objavljenog 6. 3. 2024. u Jutarnjem listu.

Jurica Pavičić izuzeo se iz rasprave i glasanja

Zaključak

Novinarsko vijeće časti je sa šest glasova za (glasali Hrvoje Šimičević, Jerko Bakotin, Mašenjka Bačić, Goran Šimac, Jordanka Grubač i Gordan Panić) zaključilo da se urednik ogriješio o Kodeks časti hrvatskih novinara te mu izriče opomenu te da je autorica povrijedila univerzalna novinarska etička načela. 

Obrazloženje: U Jutarnjem listu je 6. ožujka 2024. godine objavljen tekst naslovljen „Najbolji poslodavac u sektoru financija među prvima u Hrvatskoj povećao kamatne stope na depozit“, a koji je potpisan na sljedeći način: „Piše: Tena Šarčević/Sponzorirani sadržaj“ te se na kraju teksta ističe natpis: „Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i KentBanke.“

(Su)potpisana autorica teksta Tena Šarčević očitovala se o prijavi te smatra kako nije prekršen Kodeks časti hrvatskih novinara jer je riječ o „inovativnom načinu oglašavanja“. U ovom slučaju inovativnost je uočljiva u praksi da se uz potpis „sponzorirani sadržaj“ dodalo i ime osobe, odnosno zaposlenice marketinškog odjela prijavljene medijske kuće.  Citiramo: „Najprije bi istaknula da predmetni članak predstavlja sponzoriran sadržaj objavljen kao Native Ad oglašavanje. Native oglašavanje novi je inovativni način oglašavanja i kod nas i u svijetu, a radi se o plaćenom medijskom sadržaju koji prati formu i funkciju medijskog okruženja u kojemu se objavljuje. Native sadržaj, kao oblik oglašavanja, publici donosi dodatnu vrijednost i informacije, nije nametljiv i agresivan već nudi vijest ili zanimljivost. Native Ad  Studio Hanza medije je dio odjela Marketinga i prodaje oglasnog prostora Hanza Medije koji kreira native članke, video sadržaja i projekte u suradnji s klijentima, a prema svim profesionalnim standardima. Takvi tekstovi uvijek su označeni s oznakom „sponzorirani sadržaj“ na vrhu te sa oznakom „Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i oglašivača„ na dnu teksta, kao što je to naznačeno i u ovom konkretnom slučaju. Vezano uz isto, ističem kako sam zaposlena u odjelu Native Ad Studija društva Hanza Media d.o.o. koji je dio odjela Marketinga i prodaje oglasnog prostora. Obzirom na sve navedeno smatram da prilikom objave sponzoriranog članka pod naslovom 'Najbolji poslodavac u sektoru financija među prvima u Hrvatskoj povećao kamatne stope na depozit' nije povrijeđen Kodeks časti hrvatskih novinara.“

Novinarsko vijeće časti, koje je utvrdilo da je prijavljena autorica spornog reklamnog priloga u isto vrijeme pisala i novinarske tekstove u istom mediju, još jednom upozorava da novinari ne smiju biti autori sponzoriranih sadržaja (niti članovi odjela za marketing mogu biti novinari).

Isto tako, pisane reklame moraju se vizualno i urednički jasno i nedvosmisleno razlikovati od novinarskog sadržaja u istom mediju. U protivnom bi čitatelje mogli dovesti u zabludu. Prijavljenim prilogom nisu ispunjeni navedeni uvjeti. 

Vijeće časti zaključuje kako su tekstom prekršeni sljedeći članci Kodeksa časti hrvatskih novinara:

Čl. 24.: „Novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.“

Čl. 31.: „Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga.“