O HND-u > Zaključci novinarskog vijeća časti  > Zaključci 11. sjednice Novinarskog vijeća časti održane 10. rujna 2020.

Šime Zupčić vs Dnevnik.hr (I)

Zahtjev šime Zupčića za pokretanje postupka protiv portala Dnevnik.hr zbog teksta "Kako bi izgledao svijet da nas je pandemija zahvatila prije tehnoloških napredaka?" objavljenog 13. svibnja 2020. na portalu Dnevnik.hr.

Zaključak

Novinarsko vijeće časti jednoglasno je zaključilo da se glavnoj urednici uputi upozorenje zbog prikrivenog oglašavanja (glasali su: Đurđica Klancir, Drago Hedl, Hrvoje šimičević, Ivana Radaljac Krušlin, Ante Pavić, Damir Pijaca, Silvija Luks Kalogjera i Jurica Pavičić).

Obrazloženje: šime Zupčić prijavio je portal Dnevnik.hr zbog teksta "Kako bi izgledao svijet da nas je pandemija zahvatila prije tehnoloških napredaka?". U obrazloženju prijave stoji da je "riječ o prikrivenom oglašavanju (odnosi se na KEKS Pay)" te kako je "posve očito da je riječ o sponzoriranom članku, a članak nije označen kao takav".

U odgovoru na prijavu, urednica sadržaja za projekte Maja Nikolorić navela je da je sporni tekst bio "dio kampanje koja je trajala od ožujka do početka svibnja 2020. uslijed novonastale situacije s koronakrizom". "Kampanju Ostani Povezan, Ostani Nova radili smo u suradnji s partnerima Tele2, Samsung(Knox) i Erste (KEKS Pay) što je uz informaciju da se radi o sponzoriranom sadržaju, bilo vidljivo u vrijeme kada je kampanja trajala, no uslijed arhiviranja članaka nakon završetka kampanje, očigledno je  došlo do tehničke pogreške i s prodajnim bannerima nestala je trakica na dnu teksta koja objašnjava da se radi o sponzoriranom sadržaju koji stvara Nova Studio (autor teksta navedenog u prijavi) native tim Nove TV koji na kreativan način i po najvišim standardima stvara i donosi sponzorirani sadržaj u suradnji s partnerima). Ta tehnička pogreška je sada ispravljen i s našom tehničkom službom radimo na tome da se više ne ponovi. Ujedno, skrećemo pozornost na još jednu dodatnu opciju pomoću koje se čitatelji mogu informirati o sadržaju koji konzumiraju; klikom na autora Nova Studio na člancima saznaju o autoru i ostalim člancima u produkciji istog", stoji u odgovoru na prijavu.

Koncept takozvanog native-oglašavanja kakav se prakticira u prijavljenom tekstu relativno je svjež fenomen u medijskoj industriji.

Smisao native-oglašavanja, nedovoljno reguliranog u Republici Hrvatskoj, jest da simulira novinarstvo, odnosno da što manje izgleda kao reklama – što u stvarnosti jest – a što više kao klasični novinarski tekst – što propaganda nije i nikad ne bi smjela biti. Budući da je riječ o sponzoriranom sadržaju, on nedvojbeno potpada pod članak 20. Zakona o medijima.

"Sponzorirani programski sadržaji moraju pri objavljivanju biti jasno označeni kao takvi imenom sponzora ili njegovim znakom", piše u Zakonu o medijima. Prema istom članku, "nije dopušteno prikriveno oglašavanje, koje je svaka novinarska forma (…) koja je na bilo koji način plaćena a nije jasno označena kao oglašavanje".

U istom članku nadalje stoji da "oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija" te da bi se oglas "trebao jasno razlikovati od teksta".

Vezano uz samu prijavu, koja je podnesena zbog arhivirane verzije teksta, u kojem nije bilo nikakve konkretne naznake da je riječ o sponzoriranom tekstu, Vijeće časti smatra kako i nakon intervencije prijavljenog medija i stavljanja oznake na kraju teksta da autor "Nova Studio" proizvodi sponzorirane sadržaje, nije učinjeno dovoljno za jasno vizualno definiranje sponzoriranog sadržaja. Prema citiranom članku Zakona o medijima, sponzorirani sadržaji moraju biti označeni "imenom sponzora ili njegovim znakom", što se ni nakon ispravke pogreške nije dogodilo. Arhivirani članak, bio on novinarski tekst ili propagandni sadržaj, u medijskom zakonodavstvu se ne razlikuje od svoje svježe, nearhivirane verzije. Stoga bi trebao imati isti tretman i u ovom slučaju.

što se tiče originalne verzije sponzoriranog članka, i tamo je također trebalo jasnije navesti ime sponzora. Pored spomenute obavijesti, postavljene na kraju teksta, o tome da Nova Studio proizvodi sponzorirani sadržaj, originalni tekst sadržavao je i prodajne bannere s lijeve i desne strane teksta. Na dnu tih bannera, koji sadržavaju poruku "što učiniti sada da održite poslovanje i nastavite bezbolno nakon krize", stoji i omanja obavijest da je članak omogućila jedna kompanija u suradnji s drugom i u partnerstvu s trećom tvrtkom, uz logotipe tih kompanija. Isti banner s tri kompanije stoji pokraj svakog sponzoriranog članka, iako svaki tekst reklamira proizvod samo jedne kompanije. Jasno bi, dakle, trebalo označiti tko je sponzor svakog pojedinačnog teksta i da je sadržaj uopće sponzoriran, sukladno Zakonu o medijima. 

Vezano uz dio odgovora prijavljenog portala prema kojem čitatelj može prepoznati sponzorirani sadržaj i klikom na "autora" teksta (Nova Studio), medijsko zakonodavstvo u Hrvatskoj propisuje da mediji moraju jasno označiti sponzorirani sadržaj tako da prosječni čitatelj može nedvojbeno utvrditi da čita plaćenu korporativnu propagandu, a ne da vlastite nedoumice razrješava dodatnim trudom.