Iz medija

TKO ŽELI UNIŠTITI HINA-U Nakon traljave dubinske analize predloženo pripajanje HINA-e HRT-u

17.03.2015.
Link na članak

Povjerenstvo za analizu poslovanja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba Vladi namjerava predložiti pripajanje
Hrvatske izvještajno novinske agencije (HINA) Hrvatskoj radio-televiziji, a kao rok provedbe ove mjere planirano je razdoblje od šest mjeseci.

Piše: Ivan Kegelj
Povjerenstvo za analizu poslovanja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba Vladi namjerava predložiti pripajanje
Hrvatske izvještajno novinske agencije (HINA) Hrvatskoj radio-televiziji, a kao rok provedbe ove mjere planirano je razdoblje od šest mjeseci.

Tako stoji u analizi, koju je spomenuto tijelo izradilo i uputilo je HINA-i na očitovanje. Predmetna analiza pritom je napravljena toliko traljavo da Povjerenstvo nije uspjelo čak niti utvrditi da se HINA nalazi u sustavu PDV-a. Dubinska analiza na temelju koje se preporučuje mjera koja bi praktički značila smrt HINA-e neozbiljna je do te mjere da je teško povjerovati kako se radi o dokumentu nekog Vladinog tijela.

"Naziv mjere: Pripajanje HINA-e HRT-u. Obrazloženje: Obje se pravne osobe bave prikupljanjem informativnih sadržaja i
informiranjem javnosti te se njihovim spajanjem mogu postići sinergijski učinci poslovanja i zajedničko korištenje resursa.
Rizici implementacije: Malen otpor radnika HINA-e."

Tako stoji zapisano u "ključnim podacima o poslovanju HINA-e i HRT-a" dobivenim nakon takozvane dubinske analize Povjerenstva za analizu poslovanja agencija, zavoda, fondova i drugih pravnih osoba. Zašto provedenu dubinsku analizu nazivamo takozvanom najbolje govori spomenuti podatak da su "analitičari" Povjerenstva uspjeli pogrešno utvrditi čak i činjenicu da se HINA-e nalazi u sustavu PDV-a. Cijela dubinska analiza nastala je na temelju 128 pitanja, na koje je rukovoditeljica HINA-e Branka Valentić Povjerenstvu odgovorila početkom ove godine. Povjerenstvo se, dakle, nije potrudilo čak niti doći na lice mjesta i uistinu dubinski utvrditi činjenice o poslovanju HINA-e. Međutim, to mu nije bila prepreka za predlaganje radikalnih mjera.

U rezultatima "dubinske analize" nadležno Povjerenstvo uspjelo se zbuniti čak i kod broja rukovodećih kadrova u HINA-i. Naime, u tekstualnom dijelu "analize" Povjerenstva navodi se kako HINA ima 35 rukovodećih kadrova, dok u samoj tablici stoji kako se taj broj odnosi na zaposlene u administraciji HINA-e.

- U HINA-i, u kojoj rade 124 osobe, na rukovodećoj poziciji nalazi se njih 35, dok je u Hrvatskoj radio-televiziji umjerenih 112 rukovoditelja na preko tri tisuće zaposlenih. No, smanjenje troškova rukovodećeg kadra HINA-e može biti predmet restrukturiranja Hrvatske radio-televizije (koja se već godinama nalazi u tom procesu) i HINA-e koja je nedavno napravila reorganizaciju, stoji u jednom od navoda Povjerenstva.

Članovi Povjerenstva, odnosno ljudi koji su radili na dubinskoj analizi i tu su, dakle, naveli pogrešan podatak. Vjerojatno je da je Povjerenstvo u rukovodeće osobe u HINA-i uvrstilo čak i čistačice. Od rukovodećeg kadra u HINA-i su zaposlena ravnateljica Branka Valentić i jedan njezin savjetnik. Što se predloženog restrukturiranja tiče, valja reći da je Hrvatska novinska izvještajna agencija jedna od rijetkih javnih ustanova koja je uspješno provela restrukturiranje, što je jedan od razloga zbog kojih posluje pozitivno.  

Kao jedan od najboljih dokaza nestručnosti osoba koje su provodile takozvanu dubinsku analizu može se uzeti navod kako HINA za obradu fotografija koristi outsourcing. Dakako, u pitanju je još jedan netočan podatak. Fotografi HINA-e sami obrađuju
fotografije, dok se sporni navod, nagađamo, odnosi na činjenicu da je HINA pretplaćena i na fotografije svjetskih news agencija, kao i bila koja druga ozbiljnija novinska kuća u Hrvatskoj.   

- Nakon niza godina HINA posluje pozitivno. Nismo izravno korisnici proračuna, jer se financiramo temeljem Ugovora o skupnoj
pretplati. Stidljivo rastu čak i naši prihodi na tržištu. Predložena mjera nesumnjivo bi značila smrt Hrvatske izvještajne novinske agencije. Nevjerojatno je pritom da se nešto što je puno faktografskih grešaka naziva dubinskom analizom. Napisali su čak i da nismo u sustavu PDV-a, iako plaćamo puni PDV, pri čemu smo nekoliko puta tražili da se isti i za nas spusti kako je spušten privatnim novinskim kućama, komentira analizu i preporuke Povjerenstva ravnateljica HINA-e Branka Gabrijela Valentić.  

Što se PDV-a tiče, dok Povjerenstvo navodi kako HINA-a ne plaća taj porez, ova javna ustanova samo u prošloj godini platila
je 5,6 milijuna kuna PDV-a, dok je u 2013. godini iznos plaćenog PDV-a bio nešto manji - 5,33 milijuna kuna. U posljednje tri godine HINA-e je platila ukupno 16,3 milijuna kuna PDV-a.  

Ukupni prihodi HINA-e, valja naglasiti, na godišnjoj razini iznose nešto više od 25 milijuna kuna, pri čemu oko 16,6 milijuna Agencija dobiva na temelju Ugovora o skupnoj pretplati. Na tržištu HINA zaradi dodatnih 8,1 milijun kuna. Prošle godine HINA
je poslovala u plusu od oko 2,7 milijuna kuna. Za kraj treba napomenuti da je, nakon nekoliko godina rada s gubitkom, u prošloj godini HINA po prvi put poslovala pozitivno. Pozitivno poslovanje očekuje se i u ovoj godini. Dakle, HINA je napokon stala na svoje noge, ali Povjerenstvo koje nije u stanju utvrditi osnovne činjenice o poslovanju Agencije sad je ponovno nastoji srušiti. Da bi utapanje HINA-e u sustav HRT-a značio i njezin kraj jasno je svima. Protiv pripajanja se, doznajemo, stoga izjašnjavaju u Ministarstvu kulture, ali i rukovoditelji Hrvatske radio-televizije. Povjerenstvo koje je izradilo "dubinsku analizu", međutim, kao rizik implementacije očekuje tek "malen otpor radnika HINA-e."

O namjeri pripajanja HINA-e javnoj radio-televiziji izvješteno i Europsko udruženje novinskih agencija (EANA). Ukoliko do pripajanja uistinu dođe, Hrvatska će slijediti primjer Mađarske. Doduše, Mađari su svoju novinsku agenciju pripojili Vladi pa ova danas funkcionira kao Služba za odnose s javnošću, zbog čega će, po svemu sudeći, već na idućoj sjednici EANE-e biti isključena iz sastava europskih novinskih agencija.    

Piše: Ivan Kegelj