Akciji se pridružilo strukovno udruženje Hrvatsko psihološko društvo, podržao ju je i predsjednik Hrvatske psihološke komore Hrvoje Gligora, napominje se u priopćenju koje su potpisale psihologinje Sena Puhovski, Ivana Ćosić Pregrad i Jasenka Pregrad.
Nedavno je brojnim psiholozima stigao poziv elektronskom poštom od Nove TV u kojem se traži sudjelovanje psihologa, sociologa i astrologa u reality emisiji. Psiholozi su vrlo brzo odgovorili TV kući i ukupnoj javnosti procjenjujući da je važno javno dignuti glas protiv prodaje struke i napuštanja stručnosti kršenjem njezinih temeljnih etičkih principa.
Svaki dan, svatko u svoje ime objavljuju jednu od niza poruka na facebooku, a podržavaju ih, kako ističu, predstavnici drugih srodnih struka i šira javnost.
Neću sudjelovati u reality programima jer.... "se vodim vrijednostima humanizma koje nas uče da tuđi problemi poteškoće i dileme nisu izvor zabave. Reality emisije, isključivo u svrhu zabave čine upravo suprotno", “Jer me osnovni dokumenti moje struke obavezuju da procjene koje činim kao psiholog čuvam kao profesionalnu tajnu. Iznošenjem istog u javnost, osobito u svrhu zabave, činim upravo suprotno", “Jer je opći cilj psihološke djelatnosti unapređivanje kvalitete života pojedinaca, skupina i ljudske zajednice. Moje je uvjerenje da reality emisije čine upravo suprotno", "Jer u javnim nastupima govorim temeljem znanstvenih istraživanja i ne komentiram pojedinačne slučajeve. Sudjelovanjem u reality emisijama radila bih upravo suprotno", neke su od poruka na društvenoj mreži.
Na poziv psiholozima da sudjeluju u reality emisiji osvrnula se psihologinja i terapeutkinja Jasenka Pregrad, naglasivši da ne želi sudjelovati u emisiji koja nije etična s točke gledišta njene struke - psihologije.
"Tekst je s PR marketinške strane izvrsno napisan - kratak, ne previše informacija, mamac br. 1 - emisija u "prime timeu", mamac br. 2 - pilot se snima kroz par dana (požuri trkom). Tekst otkriva da Nova TV opet sprema neku kvazi reality emisiju, pa kažu: "Tema emisije je ljubav odnosno traženje budućeg bračnog partnera kandidatima koji nam se prijave za sudjelovanje. Između ostalog, za sadržaj te emisije su potrebiti stručnjaci iz područja psihologije, sociologije, astrologije i bračnog savjetovanja. " Potrebiti su! Kome, čemu? Kao brošić na reveru emisije ili kao žig valjanosti", pita Pregrad u osvrtu objavljenom na internetskim stranicama Hrvatskog psihološkog društva.
"Osim što nemaju problem u ovom kontekstu upotrijebiti riječ 'ljubav' i što u istu ravan stavljaju psihologe, sociologe i astrologe, od psihologa očekuju da za kandidate daju 'nekakav njihov psihološki profil' i 'procjene da li pred njima predstoji nekakva zajednička budućnost'. Ako ste ikad čeznuli za tim da proričete budućnost umjesto da se bavite prognostičkom valjanošću testova, evo prilike! Ali, molim vas, utajite da ste psiholog", poručila je.
Pregrad je navela i dio svog odgovora casting managerici Nove TV u kojem podsjeća na zaključke konferencije "Psihologija, mediji, etika" 2008. u skladu s kojima, ističe, nije etično govoriti o pojedincima, ali jest o općim principima i znanjima.
"Dakle, mogli bismo u vašoj emisiji govoriti o općim principima slaganja i kompatibilnosti ljudi, zaljubljivanju i ljubavi i svemu što o tome mi kao struka znamo, ali ne bismo mogli govoriti o pojedincima koji u vašoj emisiji sudjeluju (kao niti o njihovim motivima za javno eksponiranje sebe i/ili zaradu, slave ili novca)", ističe Pregrad u odgovoru.
Napominje da je stavljanje psihologije kao struke u isti plan kao i astrologije prilično manipulativno u odnosu na gledatelje, jer im se šalje implicitna poruka kako su saznanja iz ta dva područja podjednako vrijedna i važna.
"Na žalost, dobro razumijem logiku proizvodnje ovakvih emisija, zloupotrebu različitih ljudskih motiva za njihovo stvaranje, znam da će ljudi - potencijalni kandidati dati svoj pristanak, međutim njihov pristanak niti mene, nas psihologe, niti vas kao tv kuću ne amnestira od odgovornosti što surađujemo s tim motivima i od vrlo ozbiljnih, osobnih i intimnih stvari pravimo publici zabavu, a vašoj TV kući zaradu", poručuje Pregrad.
(Hina)