Prema podacima istraživanja, dnevnih je novina lani prodano osam posto manje nego u 2015., a tjednika čak 13 posto manje. Time je nastavljen daljnji pad prodaje dnevnika i tjednika koji traje još od 2014. godine.
Pad prodane naklade u prošloj su godini u odnosu na godinu prije zabilježili svi općeinformativni dnevnici, ističu u AZTN-a.
Najveću prodanu nakladu u 2016. godini, kao i u prethodne četiri godine, ostvario je dnevnik "24sata" (Styria grupa Hrvatska), temeljem koje ostvaruje tržišni udjel između 30 i 40 posto.
Slijedi "Jutarnji list" (Hanza Media Grupa) s tržišnim udjelom između 20 i 30 posto, dok je s udjelom između 10 i 20 posto treći "Večernji list" (Styria grupa Hrvatska).
Značajnu prodanu nakladu ostvarili su i nakladnici "Slobodna Dalmacija" (Hanza media Grupa) i "Novi list" (Glas Istre). Oba regionalna dnevnika također imaju pad prodaje u odnosu na 2015., a tržišni udjeli im se kreću od pet do 10 posto, navode iz AZTN-a.
Tržište dnevnih novina vrlo koncentrirano
Prema vlasničkim grupama, na tržištu općeinformativnih dnevnika najveći tržišni udjel, između 50 i 60 posto, ima Styria grupa Hrvatska, u većinskom vlasništvu Styria AG, dok je druga Hanza Media Grupa s tržišnim udjelom između 30 i 40 posto.
Treća grupacija je Glas Istre, u kojoj su nakladnici "Novog lista", "Glasa Istre" i "Zadarskog lista", sa zbirnim tržišnim udjelom između 10 i 20 posto. Kontrolu nad ta tri dnevna lista u srpnju 2016. preuzela je JOJ Media House iz Slovačke.
U Agenciji ocjenjuju kako je tržište dnevnih novina vrlo koncentrirano i ne bilježi znatnije promjene u odnosu na 2015. godinu. Četiri najprodavanija dnevna lista imaju drže, naime 83,38 posto tržišta.
Tjednik "7Dnevno" najprodavaniji
Među tjednicima s padom prodane naklade suočava se većina tjednika. Iznimka su "Hrvatski tjednik", "Nacional", "Mali podravski" i "Bjelovarski list". Najprodavaniji tjednik je "7Dnevno" nakladnika Portal dnevno d.o.o. u stečaju, ali i on u 2016. ima "izraženi padajući trend prodaje". Drugi po prodanoj nakladi je "Globus" (Hanza Media), dok je treći tjednik "Međimurje" (nakladnik List Međimurje d.o.o. iz Čakovca).
Sva tri tjednika bilježe tržišne udjele između 10 i 20 posto, utvrdio je AZTN.
Hanza Media Grupa lider na tržištu oglašavanja u dnevnicima
Analiza Agencije pokazala je i da prihodi od oglašavanja u dnevnim novinama padaju u posljednje četiri godine: ukupni prihod nakladnika od oglašavanja u dnevnicima 2013. je iznosio 255,7 milijuna kuna, a lani 167 milijuna kuna.
Prihodi od oglašavanja u dnevnicima lani su bili 12 posto manji nego u 2015. godini.
"Pri tome svi nakladnici, izuzev nakladnika Novog lista, bilježe zamjetan pad prihoda od oglašavanja u dnevnicima. Dva vodeća nakladnika dnevnika po potrošnji oglašivača u 2016. su Hanza Media d.o.o. i Večernji list d.o.o. , koji drže nešto manje od polovine tržišta oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima", ističu iz AZTN-a.
Najjača grupacija na tržištu oglašavanja u dnevnom tisku je Hanza Media Grupa koja s "Jutarnjim listom" drži između 20 i 30 posto, a s "Slobodnom Dalmacijom" između 10 do 20 posto udjela na tržištu.
Styria grupa Hrvatska druga po snazi
"Večernji list" je druga dnevna novina prema visini udjela od oglašavanja (20-30 posto), dok je drugi član grupacije -"24 sata"- s tržišnim udjelom od 10 do 20 posto na petom mjestu. Tako je Styria grupa Hrvatska druga grupacija po snazi na tržištu oglašavanja u dnevnim novinama.
Novi list se nalazi na četvrtom mjestu po snazi tržišnog udjela koji se kreće 10 do 20 posto, a za razliku od konkurenata, bilježi neznatan pad prihoda od oglašavanja.
Ostala četiri nakladnika općeinformativnih dnevnika (Glas Slavonije, Glas Istre, Zadarski list i La Voce del Popolo) u 2016. su ostvarili pojedinačne tržišne udjele manje od 10 posto.
Tjednici s neznatnim padom prihoda od oglašavanja
Tjedni općeinformativni tisak lani je zabilježio blagi pad prihoda od oglašavanja, za jedan posto. Ukupni prihod od oglašavanja u tjednicima lani je iznosio 27,77 milijuna kuna.
Najveće i relativno stabilne prihode od oglašavanja imaju regionalni i lokalni tjednici.
Vodeći tržišni udjel od 10 do 20 posto ima "Dubrovački vjesnik"(nakladnik Dubrovački vjesnik d.o.o. koji posluje u sastavu Hanza Media Grupe). Najveći konkurent su mu "Varaždinske vijesti" (nakladnik Varaždinske vijesti d.o.o.), a treći je "Globus" (Hanza Media Grupa).
Dakle, zbirni udjel Hanza Media Grupe na ovom tržištu je u 2016. iznosio od 20 do 30 posto, navodi se u analizi AZTN-a.
Prihodi od trgovine na malo tiskom pali za pet posto
Agencija je istraživanjem obuhvatila i tržište trgovine tiskom, na kojem je lani jedino Tisak sudjelovao na tržištu trgovine tiskom na veliko i to uz pad prihoda.
Na tržištu trgovine tiskom na malo obuhvaćena je isključivo prodaja na prodajnim mjestima specijaliziranim za prodaju tiska i duhanskih proizvoda, potom prodaja putem pretplate i kolportaže te putem "Newspaper Direct" licencnog tiskanja stranog tiska preko mrežnih stranica za hotele.
Po podacima AZTN-a, ukupno ostvaren prihod od trgovine na malo tiskom iznosio 362,7 milijuna kuna, što je pet posto manje nego u 2015.
"Većina nakladnika bilježi trend rasta maloprodajnih aktivnosti, osim nakladnika 'Večernjeg lista, 'Slobodne Dalmacije' i 'Glasa Slavonije', dok 'klasičnim' i najznačajnijim trgovcima na malo tiskom (Tisak i iNovine), koji imaju najveći broj specijaliziranih maloprodajnih mjesta, prihodi u odnosu na 2015. padaju.
Međutim, budući da je većina novinskih nakladnika zabilježila rast prihoda od trgovine na malo tiskom, izvjesno je kako je riječ o jačanju aktivnosti izravne prodaje krajnjim potrošačima i putem pretplate, čime se nastoji ojačati neovisnost od distributera tiska i time zadržavanje dijela prihoda", zaključuju u AZTN-u.
Autor: E. Vlahović Žuvela