Preporuke za crowdfunding kampanju

Kako početi?

1. Prava platforma: Odlučite koja je platforma najpogodnija za vaš projekt i za vašu ciljanu publiku. Da biste to mogli, morate istražiti koja je to vaša ciljana publika i znati što vašem projektu treba te koja su njegova ograničenja. Kad se odlučite za stranicu, pročitajte pažljivo i sitna slova. Sjajan alat za usporedbu raznih platformi za crowdfunding je CrowdsUnite. Razgovarajte i s kolegama koji već imaju iskustva s tim modelom financiranja.

2. Predstavite projekt najbolje što znate: Predstavljanje koje će privući donatore mora biti jasno, neodoljivo, sažeto i kreativno. Mnogi stručnjaci savjetuju prikazivanje proizvoda ako ga imate. Mogu se koristiti i istraživanja, analize i video-predstavljanja. Štogod odabrali, svakako cilj svog projekta predstavite jasno. I mislite na nešto drugo osim na novac koji ćete dobiti – ponudite potencijalnim donatorima razmjenu fotografija, pogled iza kulisa i slično.

3. Nije sve u novcu: Kod crowdfundinga se ne radi samo o novcu, već i o zajednici, povezanosti s drugim ljudima i o zajedničkom radu. One koji ne mogu pružiti potporu u novcu možete zamoliti za, recimo, smještaj ukoliko putujete zbog istraživanja, volontiranje pri logističkim pitanjima ili pomoć u traženju kontakata i izvora.

4. Doseg: Pokucajte na vrata svim svojim kontaktima, obitelji, prijateljima i njihovim kontaktima, kao i kontaktima tih kontakata. Društveni mediji su velika pomoć u crowdfundingu. O svom projektu govorite svima: kolegama novinarima, blogerima, svima koji mogu informaciju prenijeti dalje. Budite uporni, ne odustajte nakon prvog, drugog, pa ni trećeg pokušaja, ali ne budite dosadni.

5. Planiranje je ključno: U temeljima svake kampanje je planiranje i organizacija. Planirajte svoju medijsku strategiju (sve do tvitova koje kanite slati). Trebat će vam vrlo angažirani i posvećeni suradnici. Da bi bio dobro odrađen, crowdfunding iziskuje vremena.

6. Budite realistični: Financijska podrška je tek početak. Procijenite koliko će vam vremena i rada biti potrebno da se projekt održi i to udvostručite. Morate nastaviti komunicirati s donatorima da biste ih obavještavali kako trošite njihove novce i kakav to ima utjecaj. Mislite na to da je novinarstvo proces, a ne proizvod.

Crowdfunding platforme

Kickstarter i Indiegogo su neosporno kraljevi crowdfunding industrije, ali ima još stranica koje treba razmotriti, posebno kad se radi o novinarstvu, o čemu se možete informirati na blogu throughcracks.com.

CORRECT!V je pokrenuo njemački Centar za istraživačko novinarstvo. Neprofitna organizacija CORRECT!V nudi smanjenje poreza onima koji doniraju i ima se ambiciju iz Njemačke proširiti na platforme na drugim jezicima. Kako to funkcionira? Reporteri CORRECT!V-a provjeravaju projekt prije nego što se objavljuje online i surađuju na istraživanjima. Ukoliko za projekt nije skupljeno dovoljno novca, CORRECT!V uskače i jamči da će istraživanje biti dovršeno.

Goteo je platforma s bazom u Španjolskoj koja se bavi crowdfundingom i donacijama onim projektima koji promiču „otvoreno društvo temeljeno na znanju“. Zasad je dostupna na španjolskom, katalonskom, baskijskom, engleskom i francuskom. Kako to funkcionira? Goteo se služi pristupom „sve ili ništa“ — donacije se ne prenose ako nije dosegnut bar minimum potrebnih sredstava. 

Besplatni alati za kreiranje kampanje 

- Video-prezentacija

Animoto 

iMovie

Stupeflix  

Za savjete o boljem video predstavljanju pročitajte ovaj blog

- Fotomontaža

FotoFlexer

PicMonkey

- Grafička vizualizacija

Infogr.am

Venngage

Piktochart

Više o alatima vidi ovdje.
 

Izvor: Global Investigative Journalism Network (GIJN)