Iz medija

Poček krize u novinarstvu, a onda…

08.04.2020.
Link na članak

Nova kriza u novinarstvu imat će poček od nekoliko mjeseci, a onda, kako pokazuju prve informacije iz Sindikata novinara Hrvatske i Hrvatskog novinarskog društva, slijedi nova kriza većih razmjera od one koja je počela 2008. godine.

Mediji koji djeluju na tržištu i financiraju se od oglasa zadržat će prihode od tzv. native oglašavanja i tehnoloških giganta (Facebook, Google…), ali se s druge strane očekuje pad izravnog zakupa oglasnog prostora u pojedinim medijima. Javni, kao i lokalni mediji kojima su suosnivači ili suvlasnici jedinice lokalne samouprave (uglavnom se tu radi o lokalnim radio postajama, ali i drugim medijskim platformama) zadržat će financiranje iz javnih sredstava, ali teško da će proći neoštećeni u drugim izvorima prihoda. Primjerice tisak sigurno već sada bilježi pad zbog činjenice da ljudi stoje kući i izbjegavaju kupnju nenužnih potrepština. S obzirom na ne baš razvijenu kulturu čitanja dnevnog i tjednog tiska u Hrvatskoj, šanse su velike da će se pad prihoda od prodaje novina osjetiti diljem tog sektora.

Pad samostalnih prihoda pretočit će se u otkaze novinarima pri čemu će prvi otići oni koji su posljednji došli te honorarci, slobodni novinari i RPO-ovci. Njih je puno jeftinije otpustiti od stalno zaposlenih novinara jer im se ne isplaćuju otpremnine i druga materijalna prava proizašla iz radnog odnosa. No, za ove se oblike medija država već pobrinula, ili je barem to obećala učiniti. Mjere donesene u prvom krugu, a namijenjene poduzetništvu, mogu koristiti samo komercijalni mediji. Novinari i drugo osoblje, pa i oni slobodni te honorarni suradnici nisu obuhvaćeni prvim krugom mjera, a takvih je trenutno otprilike oko 1000, što nije zanemariv postotak u ukupnom broju novinara u Hrvatskoj. Prema preliminarnim podacima čini se da je među slobodnim novinarima (ugovor o djelu, vlastita firma ili RPO) već sada sve angažmane izgubilo 19 posto ljudi, većinu angažmana izgubilo je 28 posto slobodnih novinara, a polovicu još 19 posto ljudi. Među novinarima koji rade na ugovor o autorskom djelu (honorarci) 18 posto anketiranih medija prijavilo je da su već izgubili prihode, mahom od donacija i jedinica lokalne samouprave, dok svi anketirani očekuju značajan pad prihoda u idućih nekoliko mjeseci do godinu dana.

Cijeli tekst možete pročitati na bilten.org.