Iz medija

Lokalne TV između kontroverznih poduzetnika i šerifa (2.) - Laudato 2022. uprihodio više od pet 'lokalaca" zajedno

02.10.2023.
Link na članak

ZAGREBI.HR 

Čak osam od 19 televizija s lokalnom koncesijom u RH lani je poslovalo s gubitkom. No neke međi njima, poslovale su jako dobro – tako je Laudato TV, prema rezultatima istraživanja AGB Nielsen Media Research Laudato TV najgledanija lokalna televizija u Hrvatskoj, u 2022. zabilježila prihod od 1,6 milijuna eura, koliko su zajedno uprihodile drugoplasirani Kanal Ri i treći, Net TV. Odnosno, prihod Laudata je bio jednak prihodu pet drugih lokalnih TV postaja zajedno – zadarska Diadora TV, TV šibenik, Dubrovačka TV, karlovačka Trend TV i splitska TV Dalmacija.

Laudato TV, koja se definira kao “lokalna komercijalna obiteljska televizija s kršćanskim vrijednostima” u svega četiri godine udvostručila je svoje prihode, a u zadnjih godinu dana dano povećali su ih za 600.000 eura. Otkako su 2020. prestigli Kanal Ri, prednost kršćanske televizije pred Riječanima je sve veća.  Na Laudatu su i najveće plaće među svim lokalnim TV postajama u Hrvatskoj, u prosjeku tisuću eura, što je dvostruko više od primjerice plaća na TV šibenik, gdje je prosjek svega 508 eura (što je manje od zagarantiranog minimalca?).

Novčana pomoć nadbiskupije

Po prirodi stvari Laudato TV kao kršćanska televizija želi dobiti nacionalnu koncesiju, pa je tako Ksenija Abramović, direktorica Laudata u studenome 2020., prilikom otvaranja zadarskog Laudato TV centra u zgradi Nadbiskupskog sjemeništa rekla: “Molite za nas, a posebno molite za nacionalnu koncesiju, da Laudato TV što prije uđe u svaki hrvatski dom. Puno smo zahvalni Zadarskoj nadbiskupiji, osobito našem nadbiskupu Želimiru Puljiću: na podršci, molitvi, na svemu što je učinio za nas kroz ove godine. Od samih početka LTV-a, nadbiskup Puljić i Zadarska nadbiskupija su uz nas”. Tom se prilikom čulo i da Zadarska nadbiskupija, odlukom njenog donedavnog nadbiskupa Puljića, “redovito mjesečno izdvaja i novčana sredstva kao podršku radu Laudatu”.

I dok je galopirajući Laudato u 2022. zabilježio tek skromnih 1.800 eura neto dobiti, Osječka televizija imala je dobit od 151.000 eura. Veliku je dobit, 113.000 eura. imala i zagrebačka Z1. Kanal RI imao je dobit od 94.000 eura, a Plava vinkovačka TV 73.700 eura.

S druge strane, Dubrovačka TV izgubila je lani 281.200 eura, Trend TV imao je gubitak od 249.600 eura, a Net Tv imao je gubitak od 176.600 eura. Diadora TV imala je minus od 148.400 eura, a Libertas TV od 67.800 eura.

Ucjenjivanje lokalnih medija

Na panelu “Lokalni mediji građanima, a ne šerifima”, održanom u svibnju 2021.l m naglašeno je da su lokalni mediji iznimno važni za svako demokratsko društvo, a sada je nužno zakonski definirati nove modele za njihovo nesmetano i slobodno funkcioniranje i financiranje.
Model koji postoji nije dobar, nego je isključivo u rukama lokalnih moćnika”, kazala je predsjednica Sindikata novinara Hrvatske Maja Sever.
Naglasila je i kako su upravo u lokalnim sredinama najjači pritisci na novinare i neovisne medije te je pozvala zakonodavce na uređenje nove zakonske regulative, prvenstveno na donošenje medijske strategije, ali i na pomoć u korištenju fondova za poticanje neovisnog i slobodnog novinarstva u lokalnim medijima.

Dotad, mediji će se morati snalaziti na razne načine. Nemaju svi sreću uživati financijsku pomoć Crkve, koja Laudatu kanalizira ido novca koji dobiva iz državnog proračuna. Ostali su prepušteni lokalnim vlastima, a ponekad i pravim samovoljnim šerifima.

Zanimljiv je slučaj Dubrovačke TV, najvećeg gubitaša među lokalnim postajama. Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković je u medijima iznio slučaj u kojem je Orsat Zovko, vlasnik lokalne Dubrovačke televizije (DUTV) navodno tražio povećanje dotacija koje su za taj medij dolazile iz gradskog proračuna, a kad je ovaj to odbio navodno je uslijedila je oštra kampanja tog medija protiv njega.

Zovko pak kaže ovako: “Dok smo uredno informirali o aktivnostima gradskih ureda sve je bilo ok, ali kad smo počeli izvještavali o propustima gradske uprave, štetnim potezima i nemaru, e taj dio se nikako nije svidio gradonačelniku i nije nam produžen ugovor za medijsko praćenje i prijenos gradskih sjednica… Jasno je da lokalni mediji ne mogu egzistirati bez pomoći lokalne samouprave, a ona u većini slučajeva uvjetuje pomoć i načinom izvještavanja i kontrolom informacija”, rekao je Zovko, naglasivši da je za njegovu televiziju važna financijska pomoć Grada, jer time pune oko 30 posto budžeta.

Cijeli tekst možete pročitati na zagrebi.hr.