Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva (HND) Saša Leković najavio je da će u razgovoru s policijom, koja istražuje jesu li vijci na kotaču njegova automobila bili prepiljeni, podsjetiti na sve ranije prijetnje od kojih mnoge, kako kaže, nije ni prijavio.
Leković ide na policiju, stručnjak za Index tvrdi da ga je pokušao ubiti amater
31.10.2016.
Link na članak
"Osim automobilske nesreće povest će se računa i o ranijim prijetnjama. Mnoge nisam ni prijavio, a bilo ih je sigurno desetak izravnih i mnogo više neizravnih", kazao je Leković Hini.
Glasnogovornik Ministarstva unutarnjih poslova Bono Rajić kazao je da bi policijski istražitelji razgovor s Lekovićem trebali obaviti u ponedjeljak poslijepodne. "Nakon toga ćemo biti pametniji", kazao je Rajić koji prije razgovora s Lekovićem nije želio nagađati hoće li se taj događaj istraživati kao mogući pokušaj ubojstva ili kao neko drugo nedjelo.
Leković je prošloga tjedna objavio na Facebooku da mu je nakon kvara na automobilu na putu do Novog Sada mehaničar otkrio kako su mu vijci na prednjem desnom kotaču bili dopola prepiljeni.
HND i mnoge nevladine udruge u petak su pozvale na istragu navodnog pokušaja ubojstva, a zbog Lekovića, kao i ranijih prijetnji novinarima, više saborskih klubova zatražilo je tematsku sjednicu Odbora za medije.
Ministar unutarnjih poslova objavilo je da je ministar Vlaho Orepić osobno kontaktirao Lekovića i s njim dogovorio susret. Na svojoj internetskoj stranici objavili su da je policija "pokrenula kriminalističko istraživanje o događaju kojega je predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Saša Leković opisao na svom Facebook profilu", kao i da će "policija, u skladu s potrebom, učiniti dodatni napor u zaštiti gospodina Lekovića, ali i svih novinara kojima se prijeti i ugrožava sigurnost".
"Amater koji je znao za njegovo putovanje"
Pokušaj ubojstva predsjednika Saše Lekovića privukao je pažnju Indexovog izvora iz sigurnosnog miljea koji je na osnovu javno dostupnih podataka analizirao kako je sabotiran automobil predsjednika Hrvatskog novinarskog društva i u kojem bi on smjeru pokrenuo istragu da je u nju uključen. Naš sugovornik, zbog prirode svoga posla, zamolio je da mu ne otkrijemo identitet.
Ovo je napravio amater bez mehaničarske ili strojarske izobrazbe, kaže naš sugovornik. Do zaključka je došao na osnovu nekoliko detalja, a prvi na koji se fokusirao je, naravno, kotač na kojem su prepiljeni vijci.
Pogrešan kotač
"Profesionalac bi sabotirao ili oba kotača ili samo lijevi. Pri pucanju ili otpadanju desnog kotača automobil skreće u desno i silazi s ceste što je puno manje opasno nego kad bez kontrole skreće na lijevu stranu. Skretanjem u lijevo udara u ogradu na autocesti, odbija se i velika je mogućnost da na njega naleti drugi automobil. Na otvorenoj cesti, pak, otvara se mogućnost udara automobila koji dolazi iz suprotnog smjera. To su puno opasnije situacije i uspije li atentat, nepažljivi istražitelji mogu sve pripisati nezgodi", tvrdi sigurnosni stručnjak.
Nadalje, zanimljivo mu je i samo piljenje vijaka.
"Na cesti je to prilično nezgodno napraviti. Puno jednostavnije je kupiti zamjenske vijke, primjerice na autootpadu i onda se na miru poigrati s njima te ih nakon toga upotrijebiti na kotaču za što ne treba više od dvije-tri minute. No i tu bi profesionalac pristupio drugačije. Umjesto piljenja tretirao bi ih oksidirajućom kiselinom nakon čega bi izgubili svoja ključna svojstva koja jednako tako mogu promaći istražiteljima", kaže naš sugovornik koji je i sam preživio jedno takvo petljanje po svom automobilu.
Opasniji pokušaj
Saša Leković tvrdi da ovo nije prvi put da mu netko pokušava sabotirati kotače.
"Jednom su ih samo odšarafili napola, ali je auto bio relativno nov, pa sam brzo shvatio da nešto nije u redu. Ovaj stari i onako stalno "drnda", pa ne primijetim odmah promjenu“, napisao je Leković opisujući prijašnji pokušaj sabotaže.
Naš sugovornik vjeruje da prijašnji i prošlotjedni pokušaj sabotaže nisu napravile iste osobe.
"Taj događaj koji opisuje je puno opasniji i djelo je nekog tko bolje zna što radi. Dovoljno je samo otpustiti tri vijka na kotaču, a četvrti zategnuti što je jače moguće. Pri kretanju bi se automobil zaista malo tresao, ali već pri brzini od 30-40 kilometara na sat došlo bi do autocentriranja i više se ništa ne bi primjećivalo. Sila na preostalom vijku bi bila sve veća i on bi puknuo. Takav postupak se može napraviti još opasnijim malim poigravanjem na suprotnom kotaču", opisuje naš sugovornik i tvrdi da je ovakvu sabotažu i najlakše te najmanje sumnjivo izvesti i u javnosti jer je za nju potrebno iznimno malo vremena, može se napraviti i u manje od minute s najjednostavnijima alatom te ne ostavlja nikakve fizičke tragove.
Upozorava sve, koji pri malim brzinama primijete da im se automobil neobično trese ili čuju čudne zvukove iz kotača, da se odmah zaustave i provjere kotače. Za dodatnu sigurnost mogli bi se upotrijebiti i vijci koji traže specifičan alat, ali ni to profesionalce ne bi zaustavilo.
Počinitelj iz bliskog Lekovićevog kruga
No, naš sugovornik kako je već pokazao ne vjeruje da je ovaj pokušaj ubojstva djelo profesionalca.
"Ovo je najlakše mogao napraviti netko iz Lekovićevog bliskog kruga. Prvo, imao bi lakši pristup automobilu. Drugo, za ovakvu sabotažu potrebno je da automobil prijeđe veći broj kilometara, što znači da je počinitelj morao znati za planirano putovanje i da će se na tom putovanju automobil kretati većom brzinom. Kada bih sudjelovao u istrazi, tu bih tražio počinitelja i još bih se fokusirao na ljude s društvenom, a ne tehničkom izobrazbom", kaže sigurnosni stručnjak koji ni najmanje ne vjeruje u mogućnost da je Leković sam sebi sabotirao automobil. Ta se teorija pojavila ubrzo nakon objave i uglavnom je šire Lekoviću neskloni ljudi, među kojima i neke poznatije osobe.
"To bi napravio samo potpuno lud čovjek. Da je u pitanju puno sigurniji automobil, u kojem čovjek može biti siguran da će ga veličina vozila i sigurnosni sustavi poput velikog broja zračnih jastuka zaštiti vozača, još bih i razmatrao takvu mogućnost. No, Leković mi ne djeluje kao suicidalan tip i u takav scenarij ni najmanje ne vjerujem", kaže naš sugovornik.