Aktualno > Vijesti

Izvještavanje o koronavirusu: Zagrebačko psihološko društvo apelira na medije da ne šire paniku

05.03.2020.

Zagrebačko psihološko društvo uputilo je danas priopćenje u kojem apelira na urednike i novinare da u izvještavanju o koronavirusu budu posebno pažljivi i profesionalni, bez senzacionalizma i širenja dezinformacija. 

 

Posljednjih nekoliko mjeseci pažnja šire, ali i stručne javnosti uperena je na koronavirus, koji je prepoznat kao potencijalno opasan upravo zato što je nov i još uvijek nedovoljno poznat. Upravo zbog te potencijalne opasnosti ljudi se, čak i oni manje zainteresirani za informacije, teže opiru praćenju vijesti. Čini nam se da oko činjenice da je i u Hrvatskoj registriran koronavirus postoji izvjesna razina panike na koju nam je želja utjecati koliko je to moguće.

Stoga apeliramo na urednike i novinare da ovoj temi pristupaju posebno pažljivo i profesionalno, bez senzacionalizma i širenja dezinformacija koji dodatno potpiruju paniku i uznemirenost. U ovoj situaciji nam se čini osobito važno slijediti preporuku istaknutu člankom 5. Kodeksa časti koji ističe „Novinar je obvezan iznositi, točnu, potpunu i provjerenu informaciju”, navode u Zagrebačkom psihološkom društvu.

Dodaju kako je način izvještavanja o društveno važnim temama, osobito u stanjima potencijalne krize, straha i ugroze izrazito važan, a da senzacionalistički načini izvještavanja, osobito u vidu bombastičnih naslova gotovo uvijek potiču paniku i strah kod ljudi, a time i otežavaju ili onemogućavaju ljudima da pravovremeno dobiju valjane i točne informacije. Nadalje, objavljivanje pojedinosti o zaraženima predstavljaju potencijalnu opasnost od otkrivanja njihova identiteta i ugroze njihovog ljudskog dostojanstva. U stanju krize i straha takve informacije i poruke mogu nehotice doprinijeti pozivu na javni linč kao što je to bio slučaj s djevojčicom u Italiji.

Mediji imaju veliku moć i najznačajniju ulogu u informiranju ljudi, mogu utjecati na stavove i formiranje poželjnih ponašanja, pomoći ljudima da se osjećaju manje bespomoćno i ugroženo. Da bi postigli ove ciljeve i ispunili svoju primarnu zadaću i svrhu, nužno je da novinari i urednici kao sugovornike uvijek biraju kompetentne stručnjake koji mogu dati provjerene i točne informacije o problemu.

Svjesno manipuliranje informacijama, senzacionalizam i zastrašivanje te clickbait naslovi (u ovoj situaciji) čine ozbiljnu psihološku štetu građanima i društvu. Hvala svim urednicima i novinarima koji u svom izvještavanju promišljaju, poštuju i slijede smjernice etičnog izvještavanja i pomažu nam da zadržimo osjećaj kontrole i sigurnosti, zaključuje Zagrebačko psihološko društvo.

Izvor: HND 

Zagrebačko psihološko društvo uputilo je danas priopćenje u kojem apelira na urednike i novinare da u izvještavanju o koronavirusu budu posebno pažljivi i profesionalni, bez senzacionalizma i širenja dezinformacija. 

 

Posljednjih nekoliko mjeseci pažnja šire, ali i stručne javnosti uperena je na koronavirus, koji je prepoznat kao potencijalno opasan upravo zato što je nov i još uvijek nedovoljno poznat. Upravo zbog te potencijalne opasnosti ljudi se, čak i oni manje zainteresirani za informacije, teže opiru praćenju vijesti. Čini nam se da oko činjenice da je i u Hrvatskoj registriran koronavirus postoji izvjesna razina panike na koju nam je želja utjecati koliko je to moguće.

Stoga apeliramo na urednike i novinare da ovoj temi pristupaju posebno pažljivo i profesionalno, bez senzacionalizma i širenja dezinformacija koji dodatno potpiruju paniku i uznemirenost. U ovoj situaciji nam se čini osobito važno slijediti preporuku istaknutu člankom 5. Kodeksa časti koji ističe „Novinar je obvezan iznositi, točnu, potpunu i provjerenu informaciju”, navode u Zagrebačkom psihološkom društvu.

Dodaju kako je način izvještavanja o društveno važnim temama, osobito u stanjima potencijalne krize, straha i ugroze izrazito važan, a da senzacionalistički načini izvještavanja, osobito u vidu bombastičnih naslova gotovo uvijek potiču paniku i strah kod ljudi, a time i otežavaju ili onemogućavaju ljudima da pravovremeno dobiju valjane i točne informacije. Nadalje, objavljivanje pojedinosti o zaraženima predstavljaju potencijalnu opasnost od otkrivanja njihova identiteta i ugroze njihovog ljudskog dostojanstva. U stanju krize i straha takve informacije i poruke mogu nehotice doprinijeti pozivu na javni linč kao što je to bio slučaj s djevojčicom u Italiji.

Mediji imaju veliku moć i najznačajniju ulogu u informiranju ljudi, mogu utjecati na stavove i formiranje poželjnih ponašanja, pomoći ljudima da se osjećaju manje bespomoćno i ugroženo. Da bi postigli ove ciljeve i ispunili svoju primarnu zadaću i svrhu, nužno je da novinari i urednici kao sugovornike uvijek biraju kompetentne stručnjake koji mogu dati provjerene i točne informacije o problemu.

Svjesno manipuliranje informacijama, senzacionalizam i zastrašivanje te clickbait naslovi (u ovoj situaciji) čine ozbiljnu psihološku štetu građanima i društvu. Hvala svim urednicima i novinarima koji u svom izvještavanju promišljaju, poštuju i slijede smjernice etičnog izvještavanja i pomažu nam da zadržimo osjećaj kontrole i sigurnosti, zaključuje Zagrebačko psihološko društvo.

Izvor: HND