Gledanost je pokazatelj dokle televizijski sadržaj dopire. Na Veliku Gospu koliko-toliko daleko je doprlo samo ono što se emitiralo na Prvom programu HTV-a, koji je uglavnom opravdao očekivanja. Preostala tri kanala su mogla i bez vjerskog sadržaja s obzirom na njihovu mizernu gledanost.
Gospa na televiziji: Vjerskih emisija puno, gledanosti malo
22.08.2017.
Link na članak
Nakon što se velika bura digla zbog utemeljenih kritika na račun već uobičajene odluke programskog čelništva javne televizije da za vjerskog blagdana – ovaj put blagdana Velike Gospe – televizijski program dobrano ispuni formatima vjerskog sadržaja, nije na odmet pogledati podatke o gledanosti emisija koje je HRT u najavi programa posebno istaknuo. Činjenica, doduše, jest da gledanost i nije prvo i osnovno mjerilo kvalitete javnoga sadržaja, no činjenica jest i to da se na HRT-u rado diče gledanošću kada su im uradci uspjeli pa su i brojke velike, baš kao što im gledanost nimalo nije važna kad im emisije gledatelji ignoriraju. Gledanost je u svakom slučaju pokazatelj dokle televizijski sadržaj dopire. Na blagdan Velike Gospe koliko-toliko daleko je doprlo samo ono što se emitiralo na Prvom programu HTV-a.
Mise opravdane
Neslužbeni podaci o gledanosti kazuju tako da je u ukupnoj populaciji gledanost izravnog prijenosa misnog slavlja iz Nove Rače bila 7,6 posto. Misu je i u reprizi gledalo 4,45 posto gledatelja, što potvrđuje opravdanost višegodišnjeg prenošenja svetih misa na programu HRT-a. Nikada to i nije bilo sporno, ponajprije poradi mahom starijeg svijeta koje nedjeljom na misu ne stigne ili ne može, a to im je želja. Među mlađim svijetom, u marketinški najpotentnijem dijelu populacije od 18 do 49 godina, gledanost je bila manja, 2,4 posto.
U večernjim satima na blagdana Velike Gospe, na Prvom programu HRT-a vrtio se igrani film »Majka Terezija«. Udarni termin filmu je donio 4,45 posto gledanosti u ukupnoj populaciji, odnosno 1,91 posto među populacijom od 18 do 49 godina. Malo!? I nije, odnosno posve je u skladu s brojkama gledanosti i drugih formata što ih HRT u to doba emitira, ako ne i bolja nego li je gledanost uradaka ljetne programske sheme.
Prvi program HRT-a uglavnom je opravdao očekivanja. Preostala tri HRT-ova kanala su međutim komotno mogla i bez vjerskog sadržaja s obzirom na njihovu mizernu gledanost. Drugi program donio nam je tako dvije reprize. Repriza »Svlačionice« Roberta Knjaza u kojoj je ugostio tri zanimljiva svećenika, dosegla je u ukupnoj populaciji 1,74 posto, odnosno 1,31 među onima od 18 do 49 godine. Dokumentarni film »Edita – Marija od križa«, njegova reprizno prikazivanje, dosegnuo je 1,01, odnosno 0,63 posto.Na HRT 3, podnevno(!?) i reprizno emitiranje koncerta »Klape Gospi Sinjskoj« imalo je gledanost od 0,22 posto, odnosno koncert je slušalo 8.867 ljudi. Od njih 8.867, samo je 1.006 gledatelja koji su stari između 18 i 49 godina, ako je za vjerovati podatku da je u tom dijelu populacije gledanost bila 0,006 posto. Tek mrvicu bolje je prošao »Mjuzikl Mirakul« emitiran u udarnom večernjem terminu; 0,39 posto u ukupnoj populaciji, 0,15 među mlađim gledateljstvom.
Brojne teme
Na žalost, ili na sreću, nema podataka o tome koliko je sam spomen blagdana utjecao na gledanost drugih formata osim najavljenih, od Dnevnika do Dobro jutro Hrvatska, no i ovako bi ovi podaci mogli biti od koristi baš onima koji su program slagali, a onda bili pogođeni kritikama na račun njegova obima. Jer, brojke otvaraju brojne teme, od neupitnosti izravnog prenošenja misnih slavlja, preko očite sklonosti puka Prvom programu kad su važni datumi u pitanju, do posve nepotrebne želje da se pošto-poto, pa još reprizama, pune Treći i Četvrti program. Dalo bi se lamentirati i o odnosu kvalitete i kvantitete, ili pak o (ne)ulaganju u nove projekte. O tome uredno govori dobar dio članstva ovog, baš kao i prošlih, Programskog vijeća HRT-a, ali ih se sluša taman toliko da svaki blagdan bude isto – puno sadržaja, male gledanosti.
Bozanić prošao "k'o bos po trnju" na Četvorci
S obzirom na brojke s prva tri kanala HRT-a, onda i ne čudi da se »k'o bos po trnju« proveo na Četvorici kardinal Josip Bozanić, odnosno dokumentarni film »Duhovni velikani« koji o njemu govori. U rano popodne gledanost mu je bila 0,96 u ukupnoj populaciji, odnosno 0,12 među onom od 18 do 49 godina, dok je u reprizi ostvario rezultate 0,23 i 0,001 posto! U reprizi je tako, u 23 sata navečer na HRT 4, emisiju o liku i djelu kardinala pogledalo 119 onih između 18 i 49 godina.
Piše: Siniša Pavić