Aktualno > Vijesti

Anketa o lokalnim medijima: Pročitajte odgovore HDZ-a

06.05.2021.

U okviru kampanje „Lokalni mediji građanima, ne šerifima“, HND i SNH provode anketu među političkim strankama, platformama i nezavisnim kandidatima koji se natječu na predstojećim lokalnim izborima na temu funkcioniranja lokalnih medija. U nastavku donosimo odgovore HDZ-a.

1. Jeste li zadovoljni postojećim modelom financiranja lokalnih medija?

Postojeći model financiranja lokalnih medija reguliran je Zakonom o elektroničkim medijima koji prije svega omogućava financiranje istih putem Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, zatim financiranje od strane tijela državne uprave kao i pravnih osoba u pretežitom vlasništvu RH u iznosu od 15% godišnjeg iznosa namijenjenoj promidžbi svojih usluga, također jedinice lokalne samouprave imaju mogućnost financirati i proizvodnju i objavljivanje programa lokalnih i regionalnih nakladnika. Uz sve navedeno tu su i sredstva iz Europskog socijalnog fonda koje su putem provedenog natječaja dodijeljena lokalnim medijima. Ne treba zaboraviti da je za vrijeme trajanja pandemije uzrokovane koronavirusom doneseno niz mjera kako bi se pomoglo medijima, pa je tako isplaćena pomoć honorarnim medijskim djelatnicima koji su ostali bez angažmana za vrijeme trajanja pandemije, raspisan je natječaja za poticanja kvalitetnog novinarstva, donesena je Odluka o umanjenju naknade koji mediji plaćaju odašiljačima i vezama, te je iz posebnog fonda isplaćena pomoć nakladnicima na području pogođenom potresom.


2. Kakve ste modele financijskih potpora lokalnim medijima osmislili i kako ćete osigurati transparentnost tog procesa te neovisnost rada medija? Hoće li kriteriji za dobivanje javnih sredstava biti transparentni i jasni? Hoće li biti poznato tko je odgovoran za dodjelu sredstava? Kako ćete formirati povjerenstvo stručnjaka koji će odlučivati o dodjeli sredstava?

Novi model financiranja lokalnih medija bit će utemeljen na javnim kriterijima, transparentnošću vlasništva i obvezom objave podatka o financiranju medija od strane jedinica lokalnih medija. Pa će tako tijela državne uprave i javne ustanove kojima je osnivač RH kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu RH kojima je obveza 15% godišnjeg iznosa namijenjenog promidžbi ili oglašavanju utrošiti na oglašavanje na regionalnim ili lokalnim nakladnicima iste morati objaviti na svojim internetskim strancima. Tako povećat će se transparentnost utrošenih sredstva od strana JLRS na lokalnim medijima, a javnost će biti jasno informirana koliko se i u kojem iznosu financira koji medij. Također sredstva za proizvodnju i objavljivanje programa lokalnih i regionalnih nakladnika dodjeljivat će se putem javnog poziva uz unaprijed javno objavljene kriterije, što će omogućiti iste i transparente uvijete za sve nakladnike.

Osigurat će se veće transparentnost u objavi podataka vezano na objavu vlasničke strukture na internetskim stranicama kao i na objavu podataka o financiranju uz obvezu dostave izvatka iz registra stvarnih vlasnika Agenciji za elektroničke medije.

3. Kako spriječiti ovisnost lokalnih medija o JLS-ovima i lokalnim oglašivačima, odnosno kako spriječiti pritiske i zahtjeve koje redakcijama, odnosno glavnim urednicima, postavlja vlasnik medija, političari i interesne skupine? Kako spriječiti diskriminaciju pojedinih lokalnih medija te osigurati ravnopravan i transparentan pristup informacijama JLS-ova?

Novom Zakonskom regulativu postavit ćemo jasniji i transparentni sustav koji će omogućiti medijima ravnopravnost i jednake kriterije u konkuriranju za sredstva koja dobivaju od strane JLRS-ova, također ćemo putem Europskih fondova medijima omogućiti prilagodbu novom digitalnom okruženju i tehnološkom razvoju kako bi ostali konkurentni na jedinstvenom digitalnom tržištu.

Izvor: HND

 

U okviru kampanje „Lokalni mediji građanima, ne šerifima“, HND i SNH provode anketu među političkim strankama, platformama i nezavisnim kandidatima koji se natječu na predstojećim lokalnim izborima na temu funkcioniranja lokalnih medija. U nastavku donosimo odgovore HDZ-a.

1. Jeste li zadovoljni postojećim modelom financiranja lokalnih medija?

Postojeći model financiranja lokalnih medija reguliran je Zakonom o elektroničkim medijima koji prije svega omogućava financiranje istih putem Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, zatim financiranje od strane tijela državne uprave kao i pravnih osoba u pretežitom vlasništvu RH u iznosu od 15% godišnjeg iznosa namijenjenoj promidžbi svojih usluga, također jedinice lokalne samouprave imaju mogućnost financirati i proizvodnju i objavljivanje programa lokalnih i regionalnih nakladnika. Uz sve navedeno tu su i sredstva iz Europskog socijalnog fonda koje su putem provedenog natječaja dodijeljena lokalnim medijima. Ne treba zaboraviti da je za vrijeme trajanja pandemije uzrokovane koronavirusom doneseno niz mjera kako bi se pomoglo medijima, pa je tako isplaćena pomoć honorarnim medijskim djelatnicima koji su ostali bez angažmana za vrijeme trajanja pandemije, raspisan je natječaja za poticanja kvalitetnog novinarstva, donesena je Odluka o umanjenju naknade koji mediji plaćaju odašiljačima i vezama, te je iz posebnog fonda isplaćena pomoć nakladnicima na području pogođenom potresom.


2. Kakve ste modele financijskih potpora lokalnim medijima osmislili i kako ćete osigurati transparentnost tog procesa te neovisnost rada medija? Hoće li kriteriji za dobivanje javnih sredstava biti transparentni i jasni? Hoće li biti poznato tko je odgovoran za dodjelu sredstava? Kako ćete formirati povjerenstvo stručnjaka koji će odlučivati o dodjeli sredstava?

Novi model financiranja lokalnih medija bit će utemeljen na javnim kriterijima, transparentnošću vlasništva i obvezom objave podatka o financiranju medija od strane jedinica lokalnih medija. Pa će tako tijela državne uprave i javne ustanove kojima je osnivač RH kao i pravne osobe u vlasništvu ili pretežitom vlasništvu RH kojima je obveza 15% godišnjeg iznosa namijenjenog promidžbi ili oglašavanju utrošiti na oglašavanje na regionalnim ili lokalnim nakladnicima iste morati objaviti na svojim internetskim strancima. Tako povećat će se transparentnost utrošenih sredstva od strana JLRS na lokalnim medijima, a javnost će biti jasno informirana koliko se i u kojem iznosu financira koji medij. Također sredstva za proizvodnju i objavljivanje programa lokalnih i regionalnih nakladnika dodjeljivat će se putem javnog poziva uz unaprijed javno objavljene kriterije, što će omogućiti iste i transparente uvijete za sve nakladnike.

Osigurat će se veće transparentnost u objavi podataka vezano na objavu vlasničke strukture na internetskim stranicama kao i na objavu podataka o financiranju uz obvezu dostave izvatka iz registra stvarnih vlasnika Agenciji za elektroničke medije.

3. Kako spriječiti ovisnost lokalnih medija o JLS-ovima i lokalnim oglašivačima, odnosno kako spriječiti pritiske i zahtjeve koje redakcijama, odnosno glavnim urednicima, postavlja vlasnik medija, političari i interesne skupine? Kako spriječiti diskriminaciju pojedinih lokalnih medija te osigurati ravnopravan i transparentan pristup informacijama JLS-ova?

Novom Zakonskom regulativu postavit ćemo jasniji i transparentni sustav koji će omogućiti medijima ravnopravnost i jednake kriterije u konkuriranju za sredstva koja dobivaju od strane JLRS-ova, također ćemo putem Europskih fondova medijima omogućiti prilagodbu novom digitalnom okruženju i tehnološkom razvoju kako bi ostali konkurentni na jedinstvenom digitalnom tržištu.

Izvor: HND