Iz medija

Javni medijski servisi pod izravnim su političkim pritiskom, smatra više od polovice građana Republike Hrvatske

20.11.2016.
Link na članak

Istraživanje Eurobarometra pod nazivom Pluralizam i demokracija pokazuje da su europski građani zabrinuti u pogledu neovisnosti medija, da su razine povjerenja u medije niske te da građane brine utjecaj govora mržnje na internetu. Istraživanje je provela mreža TNS Political & Social na zahtjev Europske komisije na uzorku od 27 768 ispitanika zemalja članica Europske unije, a provedeno je između 24. rujna i 3. listopada. Također, objavljen je i posebni izvještaj za Hrvatsku u kojem je sudjelovalo 1007 ispitanika.

Prema istraživanju, 68% ispitanika u Hrvatskoj smatra da mediji donose različite stavove i mišljenja, a niti ostale članice Europske unije ne odskaču od tog mišljenja. Više od polovice ispitanika u Hrvatskoj, ali i u ostalim članicama EU, smatra da mediji ne pružaju informacije slobodne od političkog i komercijalnog pritiska. Također, prema izvještaju većina ispitanika (52% Hrvatska, 60% EU) mišljenja je da su javni medijski servisi pod političkim pritiskom. Međutim, 56 % Hrvata smatra da su mediji danas jednako slobodni i neovisni kao što su bili i prije pet godina. Što se tiče pružanja informacija s različitih gledišta, ispitanici smatraju da se situacija nije promijenila u odnosu na situaciju prije pet godina, takvog su mišljenja i ispitanici EU 28.

Rezultati ukazuju na to da je u Hrvatskoj podijeljeno mišljenje o vjerodostojnosti informacija koje pružaju mediji ( 49 % ne vjeruje, 47% vjeruje). U EU28 veće je povjerenje u medije (53% vjeruje, 47 ne vjeruje). U Hrvatskoj najviše vjeruju informacijama u medijima osobe koje se bave fizičkim djelatnostima, osobe koje  brinu o domaćinstvu te studenti, dok samozaposleni najmanje vjeruju tim informacijama. Među ostalim članicama EU situacija je nešto drugačija, pa tako menadžeri i umirovljenici su ti koji najviše vjeruju medijima, a najmanje im vjeruju nezaposlene osobe, samozaposlene i one koje se bave fizičkim djelatnostima. Više od polovice ispitanika u Hrvatskoj smatra da novine i online mediji nisu vjerodostojni, a kao najpouzdanije medije ocijenili su radio (48%) i televiziju (48%). Ostale članice EU28 najviše vjeruju radiju, televiziji i novinama (preko 50%). Zanimljivo, najmanje se vjeruje online medijima. 

Po pitanju regulatornih tijela zaduženih za nadzor medija, 44 % ispitanika u Hrvatskoj i 46% u EU28 smatra da su ona pod političkim i komercijalnim pritiscima. Iznenađujući su rezultati koji se tiču rasprava na blogovima i ispod članaka na portalima, prema kojima ispitanici i u Hrvatskoj i EU28 ne čitaju takve rasprave. Također, više od polovice ispitanika niti ne sudjeluje u takvim raspravama. Manje od 50 % ispitanika svih članica EU28 ponekad se susreće s govorom mržnje upućenim novinarima, blogerima i ljudima aktivnim na društvenim mrežama.

Rezultati istraživanja ukazuju na to da još uvijek ima prostora za napredak po pitanju postizanja neovisnosti nacionalnih medija. Treba posvetiti više pažnje sve većoj raširenosti govora mržnje u prostoru online medija kako bi se osiguralo da se građani osjećaju slobodnima pri izražavanju svog mišljenja u online sferi. Rezultati ocrtavaju različitost mišljenja među članicama EU po pitanju pluralizma i medijskih sloboda.

Cijelo istraživanje možete pročitati na ovom linku.
 
T